2020

Träningslägret i Viggan, 19 – 20/9 2020.

Reportage från träningslägret i Viggan, 19 – 20/9 2020.

Vid kranen i Viggan samlades vi, 8 st förväntansfulla seglare, Klas Andersson, Ulf Bengtsson, Thomas Högenäs, Mats Komstedt, Bröderna Asklund, Anders Kjellberg samt två nya Erik Fugleth och Torbjörn Carnebrink som seglade ”Gröningen” resp Mats gamla båt. Vår eminente ledare Henrik Johnsson höll genomgång av dagens övningar. Vid 11-tiden kom vi iväg ut på sjön i en svag SV-vind. Thomas hade vänligen ställt en liten RIB-båt (minst 7m och 250Hkr !) till vårt förfogande. Vinden var mycket skiftande både i styrka och riktning, allt mellan 1 – 4 m/s och små vred på sådär 30grader.

Vi körde startövningar med rullande 3-min starter. Var tredje start seglade vi ett varv på en ”nästan” fullängdsbana. Snacka om effektivitet. Henrik slet så svetten lackade, ”Hesa  Fredrik” vrålade så att strandnära fastigheter svarade med käcka tutanden. Snart lugnade vi ner oss och körde 5 min intervall. Vi skötte oss ovanligt bra om jag får säga det själv, riktiga ”Corona-avstånd” kanske. Men vi skärpte oss så småningom och starterna blev vassare hela tiden. Henrik körde som en skottspole fram och tillbaka och fixade så att banan och startlinjen låg så bra som möjligt. Båten gick ju lätt i 40 knop så han åkte lätt 10 ggr snabbare än vår högsta fart. Fem timmar blev det på sjön innan vi vek ner oss.

På kvällen samlades sju av oss till middag på Restaurang Pont, vackert beläget på stranden av Värtan en bit bort. Trevligt hade vi med god mat och dryck.

På söndagen var vi igång redan vid 10-snåret. Nu blåste det lite mer och från NV.

Nu hade Henrik hittat på att lägga ett litet märke några minuters segling upp i banan för att öva upp snabbheten i manövrarna, att segla ett varv med länsupprundning och så start igen lika som dagen innan. Nu var de lugna starterna som bortblåsta med ett förskräckligt kubbande vid lovartsflaggen så klart. Sven och Ulf körde hårdast och roade sig med att köra så många som möjligt ovanför lovartsmärket. Själv lyckades jag inte särskilt bra, men det var en väldigt nyttig och bra övning.

Henrik var en fantastiskt bra tränare, lugn och saklig, i stil med ”ja den där starten var väl lite på gränsen kanske”. Över huvud taget var disciplinen i starterna bra, inga grova tjuvstarter i alla fall för då kom Henrik och tyckte att man fick ta en gipp på kryssen åtminstone. Efter varje dag hade vi lite snack på bryggan om våra tillkortakommanden.

Ett stort tack Henrik och även till Thomas som höll med både båt och ”soppa” helt gratis.